First electric truck in use

De Klok Logistics presenteert vol trots de eerste nieuwste aanwinst voor het wagenpark: een volledig emissievrij voertuig van het merk Renault, elektrisch aangedreven middels vijf accupakketten van elk 66 kWh. Met dit voertuig gaat de logistiek dienstverlener distributie verzorgen in Nijmegen en Arnhem, later dit jaar volgt het tweede voertuig en dat zal ingezet worden in de regio Den Bosch.

De Nijmeegse wethouder voor o.a. economie, binnenstad en werk en inkomen John Brom heeft het eerste voertuig feestelijk in gebruik genomen op het Kelfkensbos te Nijmegen.

De Klok Logistics heeft bewust voor twee elektrische vrachtwagens gekozen vanwege onder meer het lage verbruik van energie, eigen laadinfra, onderhoud en uiteraard het rijcomfort voor de chauffeurs. De vrachtwagens kunnen gemonitord worden op verbruik van energie als ze ingezet worden op fijnmazige distributie. Het gaat dan bijvoorbeeld om het gebruik van de laadklep, aantal stops of afleveradressen en gebruik van verwarming of airco. Directeur Remco Vos: “We verwachten op veel gebieden voordeel te behalen: denk aan geruisloos rijden en lage brandstofkosten (ten opzichte van diesel). Ook kunnen we hiermee in een zo groot mogelijk gebied de luchtkwaliteit vergroten door minder uitstoot van fijnstof en CO2.”

Vooruitlopen

Op dit moment is emissievrij rijden met een elektrisch aangedreven vrachtwagen voor een logistiek dienstverlener als De Klok Logistics de beste manier om de CO2-uitstoot sterk te verminderen. De Klok Logistics heeft onder andere gekozen voor Renault omdat deze partij een snelle levering kon garanderen. Hiermee loopt De Klok Logistics dus ruim vooruit op de verplichting tot zero-emissie-vrachtwagens, die in minimaal veertig steden in 2030 van kracht wordt.

Gezonde luchtkwaliteit

Een gezonde luchtkwaliteit in onder andere stedelijke gebieden en daarnaast in heel Nederland staat hoog in het vaandel bij De Klok Logistics. Daarom rijdt het bedrijf al jaren met de allernieuwste vrachtwagens met de meest milieuvriendelijke motoren. Op dit moment is dat de EuroVI-motor. De boordcomputers meten dagelijks het brandstofverbruik, de gereden kilometers en het aantal stops. Bovendien worden de routes zo efficiënt mogelijk ingepland en geladen. Hoe minder kilometers met volle wagens, hoe beter. De stap naar de aanschaf en het inzetten van twee zero-emissie-voertuigen in Nijmegen, Arnhem en Den Bosch draagt bij aan de doelstellingen van de logistiek dienstverlener.